پارچه آستری

آشنایی با انواع پارچه آستری و کاربرد آن

پارچه‌های آستری به پارچه‌هایی گفته می‌شود که بیشتر در لایه‌های زیرین و داخل لباس‌ها کاربرد دارد. پارچه آستری انواع مختلفی دارد که هرکدام ویژگی‌های خودش را دارد. از انواع پارچه آستری برای پوشش لباس‌های نازک مثل تور و گیپور و همچنین برای دوخت لایه‌های داخلی برخی لباس‌ها مانند کت، پالتو و…به دلیل ایستادگی و خوش‌فرم نشان دادن استفاده می‌شود. آسترها از آسیب دیدن پارچه‌های اصلی جلوگیری کرده و جلوه خاصی به لباس شما می‌بخشند از ویژگی‌های خوب پارچه آستری جنس و رنگ‌بندی‌های متنوع آن است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. ما در این مطلب می‌خواهیم به معرفی انواع پارچه آستری بپردازیم تا خرید و فروش عمده پارچه آستری راحت و آسان شود.

معرفی انواع پارچه آستری

۱٫ آستر ابریشمی

این نوع آسترها جنس بسیار نرم، سبک و لطیفی دارند و بیشتر برای لباس‌های حریر و مجلسی استفاده می‌شوند. آستر ابریشمی در رنگ‌های متنوعی وجود دارد که می‌توان متناسب با پارچه رویه لباس از آن استفاده کرد. این‌گونه آسترها برای تمامی سلیقه‌ها مناسب هستند.

۲٫ آستر پنبه

یکی از پرطرفدارترین انواع پارچه آستری بوده که جنسشان از نخ خالص است. از ویژگی‌های این نوع آستر ضد حساسیت، نرم و خنک بودن آن است به همین دلیل بیشترین کاربرد را برای لایه داخلی لباس‌های کودکان و افرادی که پوستشان نسبت به برخی لباس‌ها حساس است دارد. تنها نکته‌ای که باید در هنگام استفاده از این آستر به آن توجه داشته باشید این است که باید قبل از برش آن را بشویید تا آب نرفته و کوتاه نشود.

۳٫ آستر باتیست

این نوع آسترها بیشتر در رنگ‌های سفید و شیری و جنس‌های مختلف مثل پنبه، پشم، کتان و… تولید می‌شوند، به همین دلیل بسیار نرم و سبک بوده و مانع تعریق و بوی بد بدن می‌شوند. بیشترین کاربرد این نوع آستر برای لباس‌های عروس و لباس‌های شب است.

۴٫ آستر پلی‌استر

این نوع پارچه آستری در دو مدل نازک و ضخیم تولید می‌شوند و نسبت به پارچه‌های دیگر از دوام و قیمتی مناسب برخوردارند. نوع ضخیم این آستر برای داخل کت و پالتو کاربرد دارد چرا که باعث می‌شود تا ایستادگی خود را حفظ کرده و شما را خوش‌فرم تر نشان دهد. نوع نازک آن نیز به دلیل خاصیت کششی که دارد در داخل پیراهن‌ها استفاده می‌شود.

۵٫ آستر ساتن

یکی دیگر از انواع پارچه آستری ساتن ها هستند که از ویژگی‌هایی مثل جنس نرم و براق، لطافت، رنگ‌بندی متنوع و دوام بالا برخوردارند. بیشترین کاربرد این آستر در کت‌های مجلسی و پالتوها است. این‌گونه آسترها برای پیراهن‌ها استفاده نمی‌شود چون ضخیم و گرم هستند؛ اما برای استفاده در لباس‌هایی مثل گیپور یا تور گزینه مناسبی محسوب می‌شود چرا که جذابیت لباس را دوچندان می‌کند.

خرید پارچه تترون

۶٫ آستر کرکی

این نوع آستر به دلیل ضخامت بالا و وجود کرک‌هایی در داخل باعث گرم نگه‌داشتن می‌شود پس برای استفاده در ژاکت و کاپشن‌ها گزینه مناسب و خوبی به شمار می‌رود.

۷٫ آستر مخمل

آسترهای مخمل جنس ضخیمی دارند و بیشترین کاربرد آن برای لایه‌های زیرین پالتوها و لباس‌های زمستانی است چراکه باعث گرم نگه‌داشتن می‌شوند. استفاده از آستر مخمل باعث می‌شود تا ظاهری شیک و تجملاتی داشته باشید.

۸٫ آستر پشم شیشه

جنس این نوع آسترها همان‌طور که از نامش پیداست از پشم شیشه یا الیاف است و به همین دلیل بیشتر در داخل کاپشن‌ها و پالتوها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این آستر می‌توان به خاصیت ضد آب بودن و گرمای زیاد آن اشاره کرد.

نکاتی برای انتخاب انواع پارچه آستری

  1. اولین نکته در هنگام انتخاب انواع  پارچه آستری این است که بر اساس ضخامت پارچه اصلی آن را تهیه کنید؛ مثلا برای پارچه‌های ضخیم از آسترهای ضخیم و برای پارچه‌های نازک از آستر نازک استفاده کنید این کار باعث می‌شود تا لباس خوش‌فرم و یکدست باشد.
  2. دومین نکته در انتخاب آستر کیفیت آن است برخی افراد معتقدند چون آستر برای زیر لباس استفاده می‌شود می‌توانند از آسترهای ارزان‌قیمت استفاده کنند ولی باید بدانید که هرچه جنس آستر مرغوب‌تر باشد و کیفیت خوبی داشته باشد دوام و استحکام بالایی نیز خواهد داشت.
  3. مهم‌ترین نکته در انتخاب انواع پارچه آستری که توجه ویژه ای باید به آن داشته باشید این است که  پارچه آب نرود و کوتاه نشود زیرا بعد از آب رفتن دیگر کارایی نخواهد داشت .برای اطمینان قبل از دوخت، پارچه را  حتما بشویید.
  4. سعی کنید برای پارچه‌های توری وگیپوری از آستری با رنگ متضاد با پارچه استفاده کنید زیرا باعث می‌شود تا طرح پارچه اصلی بیشتر به چشم بیاید.
  5. نکته دیگر برای انتخاب انواع پارچه آستری هماهنگی با پارچه اصلی است. استفاده از رنگ‌هایی متناسب با پارچه اصلی باعث می‌شود تا لباس خود را زیبا و شیک نشان دهد البته می‌توانید از آسترهایی که کمی تیره‌تر یا روشن‌تر از پارچه اصلی هستند هم استفاده کنید.
  6. یکی دیگر از نکته‌هایی که برای انتخاب آستر از اهمیت زیادی برخوردار است انتخاب آستر متناسب با فصل است. مثلاً برای هوای گرم از آسترهای خنک و برای هوای سرد از آسترهای گرم مثل ساتن استفاده کنید.

سخن آخر

همان‌طور که گفته شد پارچه‌های آستری در رنگ‌بندی‌ها، مدل‌های مختلف و همچنین در طرح‌های ساده و گل‌دار هم عرضه می‌شوند و شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود پارچه آستری مناسب را تهیه کنید. توجه کردن به نکاتی که بیان کردیم به شما کمک می‌کند تا انتخابی صحیح و بهتر داشته باشید اگر به دنبال خرید عمده پارچه آستری هستید می‌توانید با مراجعه به عمده فروشی ‌پارچه با قیمت مناسب تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *