مراحل تولید پارچه پشمی

مراحل تولید پارچه پشمی

پارچه پشمی، پارچه‌ای مقاوم و بادوام است که از زمان‌های گذشته تا به امروز مورد توجه همه بوده است. این پارچه با استفاده از پشم حیوانات تهیه می‌شود و به همین دلیل دارای ویژگی‌های خاصی مانند امکان عبور جریان هوا و مقاومت بالا در برابر حرارت بالا برخوردار است. در این مقاله قصد داریم با مراحل تولید پارچه پشمی آشنا شویم تا در زمان خرید این نوع پارچه بتوانیم با آگاهی بیشتری اقدام کنیم.

۱٫ تراشیدن پشم

برخی از حیوانات در طول سال تنها یکبار روی سطح بدن خود پشم خواهند داشت، این در حالی است برخی دیگر در طول سال چندین بار پشم دارند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. گوسفند نیز از آن دسته حیواناتی است که در طول سار تنها یکبار می‌توان پشم آن را چید و چیدن پشم آن به صورت یک تکه انجام می‌شود.

۲٫ رتبه بندی چشم

پس از آنکه پشم تراشیده شد، نوبت به رتبه بندی آن می‌رسد. رتبه بندی پشم گوسفند به شرایطی که گوسفند در آن پرورش داده شده و کیفیت پشم بستگی دارد.

۳٫ جداسازی ناخالصی‌ها

پشم تراشیده شده معمولا حاوی ناخالصی و کثیفی‌هایی است که باید با شستشو نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود. پس از شستشو، پشم شانه می‌شود و پشم خالصی به دست خواهد آمد.

۴٫ تنیدن پشم

قبل از تنیدن پشم به نخ بافندگی بار دیگر آن را شانه می‌کنند تا رشته‌های آن به صورت موازی قرار گیرند. پشم آماده بافتن وارد چرخه‌ای می‌شود و مراحل تنیدن آغاز خواهد شد. در این فرآیند پشم تنیده و بافته شده و شعاع آن کمتر می‌شود تا ضخامت مورد نظر حاصل شود. با توجه به فشار بالایی که به پشم وارد می‌شود، خاصیت خمیدگی پیدا می‌کند و همین موضوع باعث شده تا در هنگام استفاده از پشمی بتوانیم بین درزهای آن را مشاهده کنیم.

قیمت پارچه پشمی

۵٫ رنگ کردن پشم

به طور کلی برای مرحله رنگ کردن مهم‌ترین مرحله تولید پارچه پشمی است که سه روش مختلف برای انجام آن وجود دارد، رنگ کردن بالا، رنگ کردن نخ و رنگ کردن قسمتی. در رنگ کردن بالا رشته‌های بلندتر رنگ می‌شوند و رشته‌های کوتاه حذف خواهند شد. این روش از رنگ کردن پشم مناسب‌ترین روش موجود است که قبل از بافته شدن و پس از تنیده شدن انجام می‌شود. در روش رنگ کردن، پس از تنیده شدن نخ رنگ کردن آغاز می‌شود و معمولا برای پارچه‌های راه راه، چهارخانه و شطرنجی از این روش رنگ کردن استفاده می‌کنند. روش رنگ کردن قسمتی بعد از تولید نخ و قبل از تبدیل شدن آن به پارچه انجام می‌شود و برای رنگ کردن پارچه های لباس تک رنگ می‌توان از آن بهره‌مند شد.

۶٫ خم کردن

مرحله خم کردن حساس‌ترین مرحله تولید پارچه پشمی است زیرا در صورتی که خطایی به وجود بیاید، هزاران نخ تنظیم شده به پارچه تبدیل نخواهند شد. این مرحله امروزه با دستگاه‌های مدرن و پیشرفته‌ای انجام می‌شود به همین دلیل میزان خطا در آن بسیار کاهش پیدا کرده است.

۷٫ بافتن

پس از خم شدن و تنیده شدن نخ، نخ‌ها وارد دستگاهی می‌شوند تا بافته شوند. در این مرحله بر اساس طرحی که قرار است روی پارچه ایجاد شود، نخ‌ها بالا و پایین می‌شوند. 

۸٫ مرحله آخر تولید پارچه پشمی

در مرحله آخر از تولید پارچه پشمی، پارچه‌های زمستانی در آب گرم شسته می‌شوند و معمولا یک شوم از سایز آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در مورد پارچه‌های تابستانی نیز این پارچه های پشمی در برابر حرارت شدید قرار می‌گیرند تا هر گونه پرز از روی آن‌ها حذف شود. پس از طی این مراحل پارچه پشمی حاصل شده توسط کارشناسان بررسی می‌شود تا پارگی یا اشکالی روی آن‌ها به وجود نیامده باشد.

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *