نگهداری از پارچه نخی

نکات مهم در نگهداری از پارچه نخی

در روزهای گرم تابستان و حتی فصول سرد سال پارچه‌ای که نسبت به تمام پارچه‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، پارچه تابستانی است. این پارچه در رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی تولید شده و به همین دلیل به خوبی توانسته پاسخگوی نیاز تمام سلیقه‌ها باشد. پارچه نخی با توجه به بافت خاصی که دارد، پارچه‌ای است که نیاز به مراقبت بسیاری دارد به همین دلیل باید زمانی که آن را تهیه می‌کنیم به خوبی از روش‌های شستشو، خشک کردن و همچنین اتوکشی آن اطلاع داشته باشیم که با توجه به اهمیتی که نگهداری از پارچه نخی دارد، در این مقاله این موضوع را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

شستشو پارچه نخی

همانطور که گفتیم پارچه های نخی دارای بافت حساس و خاصی هستند، به همین دلیل بهتر است برای شستشوی آن از آب سرد استفاده شود زیرا استفاده از آب گرم باعث افزایش چروک شدن پارچه می‌شود. نکته قابل توجه آن است که در صورت نیاز به شستشوی پارچه نخی با استفاده از آب گرم حداکثر حرارت آب باید ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین بهتر است برای افزایش دوام و طول عمر پارچه از شستشوی آن با ماشین لباسشویی خودداری شود و به صورت دستی شسته شود. همچنین بهتر است برای تمیز شدن پارچه نخی از مایع‌های سفید کننده نیز استفاده نشود زیرا این مواد باعث آسیب به بافت پارچه می‌شوند.

خشک کردن پارچه

یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری از پارچه نخی توجه به مراحل خشک شدن این پارچه است. به دلیل آنکه پارچه‌های نخی با استفاده از از الیاف پنبه‌ای تولید می‌شوند، خاصیت ارتجاعی کمی دارند به همین دلیل ممکن است در صورتی که به مدت طولانی به صورت ارتجاعی باقی بمانند، تغییر شکل دهند و حالت خود را از دست دهند. با توجه به ساختاری که این پارچه دارد، توصیه می‌شود که پارچه به صورت افقی روی سطحی پهن شود تا به آرامی مراحل خشک شدن آن انجام شود. همچنین دقت داشته باشید که بهتر است از پهن کردن پارچه‌های نخی زیر نور مستقیم خورشید نیز جلوگیری کنید و برای خشک شدن این پارچه آن را در سایه قرار دهید.

اتوکشی پارچه نخی

همانطور که می‌دانید پارچه نخی پارچه‌ای است که به آسانی چروک می‌شود و برای استفاده از آن نیاز به اتوکشی مداوم پس از شستشو خواهد بود. برای اتوکشی پارچه نخی بهتر است، پارچه را کمی مرطوب کنید تا راحت‌تر اتو شود و کیفیت خود را حفظ کند. نکته قابل توجه آن است که چروک پذیری پارچه‌های نخی که با پلی استر ترکیب شده‌اند، کمتر است به همین دلیل توصیه می‌شود که در هنگام اتوکشی آن‌ها از درجه ملایم‌تری استفاده شود تا به بافت پارچه آسیبی وارد نشود.

دوخت پارچه نخی

پارچه های نخی از بافت نرم و لطیفی برخوردار هستند به همین دلیل در هنگام دوخت آن‌ها باید از سنجاق‌های زیادی برای نگه داری هرچه بهتر استفاده شود تا پارچه جا به جا نشود و بتوان به راحتی آن را برش زد و مراحل دوخت را شروع کرد. همچنین بهتر است قبل از دوخت پارچه نخی آن را کوک زده و قسمت‌های مختلف را به هم متصل کنید تا هر قسمت به درستی در جای خود قرار گیرد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *