پارچه مناسب دوخت ماسک

پارچه مناسب برای دوختن ماسک مقاوم در برابر کرونا را بشناسید

امروزه با شیوع کرونا، سازمان بهداشت اقداماتی را برای جلوگیری از همه‌گیری این ویروس مثل رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت دست‌ها در نظر گرفته است؛ اما در کنار این اقدامات ماسک زدن نیز روشی مهم برای ایمن ماندن از ویروس کرونا است. در حال حاضر استفاده از ماسک‌ پارچه‌ای رواج پیدا کرده است و بسیاری در صدد آموزش دوخت آن به مردم هستند زیرا در این شرایط خرید ماسک برای بسیاری از افراد هزینه‌بر است و باید بعد از هر بار استفاده آن را دور بیندازند.

ولی از ماسک‌های پارچه‌ای می‌توانید حداقل چند بار استفاده کنید اما سؤال خیلی از افراد این است که از چه پارچه‌ای برای دوختن ماسک استفاده کنند تا در برابر ویروس کرونا مقاوم باشد؟ ما در این مطلب سعی داریم پارچه مناسب برای دوختن ماسک مقاوم در برابر کرونا را برای شما عزیزان معرفی کنیم تا بتوانید به راحتی در منزل ماسک‌های پارچه‌ای مناسبی تهیه کنید.

پارچه مناسب برای دوختن ماسک مقاوم در برابر کرونا کدام پارچه است؟

استاندارد لازم برای دوختن ماسک‌های پارچه‌ای، جنس پارچه است زیرا مهم‌ترین قسمت بدن یعنی بینی و دهان را می‌پوشاند پس باید از تجمع هرگونه باکتری جلوگیری کند. مناسب‌ترین و بهترین پارچه برای دوختن ماسک، پارچه کتانی یا پنبه‌ای، ابریشم طبیعی یا شیفون و فلانل است. استفاده از یک لایه پارچه جنس کتانی به همراه یک لایه پارچه از جنس ابریشم طبیعی یا شیفون و فلانل ماسک مناسبی را برایتان فراهم می‌کند که می‌تواند شما را در برابر ویروس کرونا حفظ کند.

پارچه کتانی یا پنبه‌ای

پارچه‌ کتان از فیبر و الیاف ساقه‌ گیاه کتان تهیه می‌شود. این پارچه بسیار نفوذپذیر، انعطاف‌پذیر و خنک است. از مهم‌ترین کاربردهای پارچه کتان تولید پوشاک زنانه و مردانه، تولید انواع کوسن‌ها، روکش‌های صندلی، پرده، ملافه، حوله، کیف، انواع دستمال است؛ اما ازآنجایی که این پارچه دارای بافت فشرده‌ای است برای دوختن ماسک پارچه‌ای مقاوم در برابر کرونا نیز بسیار مناسب است چراکه به عنوان یک فیلتر مسدود کننده انتشار قطرات تنفسی، عمل می‌کند و باعث می‌شود تا شما به راحتی نفس بکشید.

دوختن ماسک پارچه‌ای با ابریشم طبیعی

ابریشم یک نخ کاملا طبیعی است که از پیله کرم ابریشم گرفته می‌شود. از این نخ پارچه‌های ابریشمی می‌بافند که یکی از بهترین و نرم‌ترین پارچه‌های دنیا است. ابریشم در برابر قلیایی‌ها و حلال‌های آبی مقاوم بوده و آسیب‌پذیری آن ناچیز است. ابریشم طبیعی به دلیل داشتن بار الکتریکی استاتیک، عملکردی مانند یک مانع الکترواستاتیکی دارد. شما می‌توانید از یک لایه پارچه ابریشم طبیعی به همراه یک لایه پارچه کتان، ماسک های پارچه‌ای مقاومی بدوزید.

انواع پارچه تترون

پارچه شیفون، پارچه مناسب برای دوختن ماسک مقاوم

پارچه شیفون از الیافی مانند نایلون و ابریشم بافته می‌شود. ازآنجایی که این پارچه به راحتی رنگ می‌شود در گستره رنگ‌های مختلفی در بازار موجود است. این پارچه در دوخت تور عروس، شال و لباس‌های روزمره یا مجلسی کاربرد دارد. شما می‌توانید از این پارچه سبک و ظریف به جای ابریشم طبیعی در دوختن ماسک پارچه‌ای استفاده کنید.

پارچه فلانل

فلانل پارچه‌ای سبک، نرم، پرزدار، پشمی و با وزنی متوسط است. از این پارچه در تولید کیف کمربند و لباس استفاده می‌شود. شما نیز می‌توانید در دوختن ماسک پارچه‌ای از پارچه فلانل به جای پارچه شیفون و ابریشم طبیعی استفاده کنید.

یک ماسک پارچه‌ای خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

تنفس را برای افراد آسان کند

یکی از ویژگی‌های مهم ماسک‌های پارچه‌ای این است که شما هنگام استفاده کردن از ماسک بتوانید به راحتی نفس بکشید تا مجبور به برداشتن آن نشوید.

استفاده از آن راحت و آسان باشد

استفاده راحت، دیگر ویژگی این نوع ماسک‌ها است. ماسک پارچه‌ای باید به گونه‌ای باشد که بدون آلوده کردن اجزاء صورت، به راحتی برداشته شود.

باید از کیفیت و دوام بالا برخوردار باشد

ماسک پارچه‌ای مناسب باید قابل ‌شست‌وشو باشد، یعنی بتوانید آن را بشویید و خشک کنید بدون اینکه آسیب ببیند و تغییر شکل بدهد. شما می‌توانید بعد از هر بار استفاده از ماسک پارچه‌ای آن را بشویید همچنین می‌توانید قبل از دوختن، پارچه را در آب بجوشانید تا از کوچک شدن پارچه جلوگیری شود. توجه داشته باشید اگر ماسک شکل طبیعی خود را از دست داد دیگر نباید از آن استفاده کنید.

به راحتی تمام صورت را بپوشاند

ماسک باید از بینی تا زیر چانه و به سمت گوش‌ها را به صورت کامل پوشش دهد و با سایز صورت شما مناسب باشد. همچنین نباید هیچ گونه شکافی برای ورود هوا داشته باشد وگرنه استفاده کردن از آن بی‌فایده است.

چند لایه پارچه داشته باشد

ماسک‌ باید حداقل سه لایه پارچه داشته باشد. لایه داخلی باید از موادی مانند پنبه ساخته شود. لایه میانی که مانند یک سد عمل می‌کند باید از یک ماده مانند پلی‌پروپیلن ساخته شود؛ و لایه بیرونی هم باید از ماده‌ای غیر جاذب مانند پلی‌استر ساخته شود.

درنتیجه…

در این مطلب سعی کردیم پارچه مناسب برای دوختن ماسک مقاوم در برابر کرونا را معرفی کنیم تا بتوانید با ماسکی مناسب و استاندارد درصد ایمنی خود را در برابر کرونا ویروس بالا ببرید. برخی افراد فکر می‌کنند که اگر فاصله اجتماعی را رعایت کنند نیازی به ماسک زدن ندارند اما باید بدانید بیشتر افراد آلوده به کرونا هیچ‌گونه علائمی ندارند و به راحتی می‌توانند از طریق عطسه، صحبت کردن و … آن را به دیگران منتقل کنند پس استفاده از ماسک کاملا ضروری است. استفاده از یک ماسک پارچه‌ای آن هم از جنس کتان و ابریشم می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد چراکه این ماسک نه تنها قابل شستشو است بلکه تا درصد زیادی در برابر ویروس یا هرگونه آلودگی دیگر مقاوم است. برای خرید عمده پارچه مناسب ماسک نیز می‌توانید از طریق وب سایت پارچه پرشین اقدام کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *