کاربردهای پارچه تریکو

آشنایی با کاربردهای پارچه تریکو

پارچه تریکو از پارچه‌های جذابی است که به محض ورود به پارچه فروشی توجه‌تان را جلب می‌کند و کافی است آن را لمس کنید تا متوجه نرمی و لطافتش شوید. امروزه این پارچه‌ها با تنوع رنگ و طرح بالا محبوبیت خاصی در بازار پارچه ایران دارند و برای تولید انواع لباس و لوازم استفاده می‌شوند. در ادامه قصد داریم بیشتر ویژگی‌ها و کاربردهای پارچه تریکو را بررسی کنیم.

پارچه تریکو چیست؟

تریکو یا Tricot، پارچه‌ای تار بافت است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد‌ش طرفداران زیادی دارد. در بافت تریکو از الیاف پنبه، پشم، ابریشم، ریون، پلاستیک یا ترکیبی از آن‌ها استفاده می‌شود و این تنوع در جنس الیاف، روی میزان لطافت و استحکام آن تاثیر می‌گذارد.
این پارچه با دو نوع تخت و گرد، بسته به کیفیت نخ استفاده شده در بافت آن، قیمت بیشتری پیدا می‌کند، اما به طور کلی پارچه گران قیمتی محسوب نمی‌شود. پارچه تریکو به دلیل کشسانی، لطافت و مقاومت بالایی که دارد برای دوخت انواع لباس زنانه، مردانه و بچگانه کاربرد دارد. در ادامه با کاربردهای پارچه تریکو آشنا می‌شوید.

کاربردهای پارچه تریکو

پارچه تریکو تنها به یک نوع پارچه گفته نمی‌شود، بلکه به بافت حلقوی گفته می‌شود که بر اساس نوع الیاف به زیردسته‌هایی گوناگونی تقسیم می‌شود. پارچه پلی استر تریکو، ملانژ، لاکرا تریکو، پنبه تریکو، تریکو جودون، تریکو ویسکوز و… به روش تریکو بافته می‌شوند و هریک دارای ویژگی‌های خاصی هستند.

همانطور که اشاره کردیم، در بافت پارچه تریکو از الیاف گوناگونی استفاده می‌شود. استحکام و ماندگاری پارچه تریکو به میزان استفاده از الیاف مصنوعی بستگی دارد. استفاده از الیاف مصنوعی و پلی استر با استحکام بالا و خاصیت ضد آب بودن، این پارچه را به بهترین گزینه برای تولید لباس‌های زمستانی مثل کت، کاپشن، دست‌کش و… تبدیل می‌کند.

از پارچه تریکو با الیاف نازک و طبیعی برای تولید شال‌های نخی استفاده می‌شود. این شال‌ها نرم و لطیف هستند و به راحتی نخ کش می‌شوند. برای افزایش استحکام این ترکیب از الیاف مصنوعی استفاده می‌شود.

تریکو هایی که الیاف پنبه‌ای دارند، بسیار لطیف هستند و برای تولید انواع لباس زیر مردانه و زنانه، لباس خواب، روتختی، روبالشی و… مناسب‌اند. این پارچه‌ها با افزایش جریان هوا، به تنفس پوست کمک می‌کنند، به شما خواب آرامش بخشی هدیه می‌کنند و همچنین مانع بروز حساسیت‌های پوستی می‌شوند.

پارچه‌های تریکو علاوه بر استحکام و لطافت در دسته پارچه‌های مجلسی و شیک نیز قرار می‌گیرند. این پارچه‌ها با الیاف ترکیبی شامل پلی استر و پنبه، برای دوخت انواع لباس‌های مجلسی مثل پیراهن، کت و دامن استفاده می‌شوند و بین بانوان محبوبیت خاصی دارند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پارچه تریکو استفاده از آن در تولید لباس‌های ورزشی است. پارچه تریکو به دلیل استحکام، کشسانی و دوام بالا در ساخت لباس‌های ورزشی مثل لباس شنا کاربرد دارد. لباس‌های ورزشی دوخته شده با پارچه تریکو ظاهری مقاوم و جنس نرمی دارند و بعد از شستشو به حالت اولیه خود بر می‌گردند.

پارچه‌های تریکو با دوام هستند و حتی بعد از استفاده‌های مکرر، شکل خود را حفظ می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود از آن به عنوان آستر در چمدان، جعبه جواهرات و لوازم نگهداری لباس‌ها استفاده شود.

پارچه تریکو به دلیل ارزان بودن و کیفیت بالا، جایگزین خوبی برای مواد و پارچه‌های دیگری است که در تولید صنایع دستی استفاده می‌شوند. این پارچه ماده‌ای آسان برای کارهای هنری مثل عروسک سازی و صنایع دستی است و بین هنرمندان کاربرد و محبوبیت زیادی دارد.

در انتها

پارچه‌های تریکو بر اساس نوع الیاف از هم متمایز می‌شوند و کاربردهای متنوعی می‌یابند. ویژگی‌های مثبتی مثل استحکام، لطافت، تنوع، کشانی بالا و همینطور قیمت مناسب، کاربردهای پارچه تریکو را بسیار گسترده کرده است. همچنین پارچه‌های تریکو محدودیت فصلی ندارند و در زمستان و تابستان، برای دوخت لباس‌های گرم و خنک استفاده می‌شوند. می‌توانید با در نظر گرفتن ویژگی‌های منحصر به فرد این پارچه، آن را برای دوخت انواع لباس‌ها و لوازم خواب به کار ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *