پاک کردن لکه پارچه

راهنمای پاک کردن لکه از روی پارچه

برای همه ما اتفاق افتاده که ناگهان لکه‌ای روی لباسی که به تن داریم، ایجاد شده است. لکله‌هایی که وجود آن‌ها روی پارچه ظاهر ناخوشایندی را به همراه دارند و ما تمام سعی خودمان را انجام می‌دهیم تا هرچه زودتر از وجود آن‌ها روی لباس خود خلاص شویم. نکته قابل توجه برای پاک کردن لکه پارچه آن است که هر پارچه را باید متناسب با ویژگی‌هایی که دارد، شستشو داد و نسبت به پاک کردن لکه اقدام کرد. در ادامه این مقاله با انواع پارچه و راه‌های پاک کردن لکه از روی آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید تا در زمان ایجاد لکه بتوانید با خیال آسوده‌تری نسبت به از بین بردن آن اقدام کرد.

شستشوی انواع پارچه

پارچه های نخی

در صورتی که پارچه نخی شما، رنگی بود سعی کنید از شوینده‌ایی با آنزیم کمتر استفاده کنید زیرا در صورتی که آنزیم شوینده زیاد باشد به رنگ پارچه آسیب وارد خواهد کرد و آن را از بین می‌برد. نکته بعدی برای پاک کردن لکه پارچه آن است که درجه حرارت آب تاثیری روی پارچه نخی ندارد و شما هم می‌توانید از آب سرد و هم از آب گرم برای شستشو استفاده کنید.

پارچه پشمی

پارچه پشمی

اولین و مهم‌ترین نکته برای پاک کردن لکه پارچه پشمی آن است که این پارچه را به هیچ عنوان نباید با آب گرم بشویید زیرا حالت اولیه خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید، پس برای شستشوی این پارچه حتما از آب سرد استفاده کنید. همچنین زمانی که لکه از روی پارچه پشمی پاک شد، از اتوکشی آن خودداری کنید زیرا حرارت باعث جمع شدن پارچه پشمی می‌شود.

پارچه جین

بهترین روش برای شستشوی پارچه جین آن است که از آب سرد و مواد شوینده با آنزیم پایین استفاده کنید تا بافت و ظاهر پارچه تغییر نکند. همچنین توصیه می‌شود که پارچه جین را با ماشین لباسشویی، شستشو نشود زیرا عمر و دوام آن کاهش پیدا می‌کند.

پارچه چرم و جیر

بهترین راه برای شستشوی پارچه جیر استفاده از آب ولرم و صابون است زیرا در صورتی که از مواد شوینده آنزیم دار برای شستن پارچه جیر استفاده شود، پارچه جیر به مرور زمان از بین می‌رود و از عمر آن کاسته می‌شود. برای شستن پارچه چرم نیز بهتر است از آب ولرم رو به سرد استفاده شود تا به بافت آن آسیبی وارد نشود.

پاک کردن انواع لکه

پاک کردن لکه قهوه

پاک کردن لکه قهوه

قهوه از نوشیدنی‌های محبوبی است که برای پاک کردن لکه آن از روی پارچه دو راه وجود دارد. راه اول استفاده از زرد تخم مرغ و قرار دادن آن به مدت یک دقیقه روی لکه است تا تخم مرغ رنگ لکه را به خود گرفته و سپس باید نسبت به شستشوی آن متناسب با نوع پارچه اقدام کنید. راه دوم نیز استفاده از مخلوط آب سرد و پودر لباسشویی است که باید این محلول را روی لباس به مدت ۵ دقیقه قرار دهید و سپس آن را بشویید.

پاک کردن لکه خون

از بین بردن لکه خون تازه از روی پارچه کار آسانی است و می‌توان به راحتی نسبت به انجام آن اقدام کرد ولی در صورتی که لکه خون روی پارچه باقی مانده باشد، باید ابتدا پارچه را با آب سرد شستشو دهید و سپس آن را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون سرکه سفید قرار دهید. البته این روش تنها در صورتی استفاده می‌شود که بافت پارچه حساس نباشد زیرا سرکه سفید ممکن است به پارچه های چرمی آسیب وارد کند.

پاک کردن لکه عرق

لکه عرق معمولا روی لباس رنگ زردی ایجاد می‌شود که برای از بین بردن آن باید در ابتدا دو قرص آسپرین را له کنید و با کمی آب جوش مخلوط کرده و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی لکه قرار داده و سپس نسبت به شستشوی آن اقدام کنید. یکی دیگر از روش‌های پاک کردن لکه عرق از روی پارچه نیز استفاده از ترکیب آب، آبلیمو و نمک است که از آن برای از بین بردن لکه روی پارچه‌های حساس استفاده می‌شود.

از بین بردن لکه میوه و آبمیوه

به منظور پاک کردن لکه‌های ایجاد شده از آبمیوه و میوه، ابتدا پارچه را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون آب سرد و آبلیمو قرار دهید، سپس با استفاده از یک شوینده ملایم نسبت به پاک کردن آن اقدام کنید.

از بین بردن لکه شکلات

برای پاک کردن لکه شکلات از روی پارچه سه روش مختلف وجود دارد، روی اول استفاده از آب گرم و شوینده است. روش دوم استفاده از محلول آب گرم و نمک بوده و روش سوم نیز قرار دادن محلول الکل و سرکه روی لکه و سپس شستشوی آن است.

پاک کردن لکه آب چمن

برای پاک کردن لکه‌هایی که به دلیل سایش لباس با چمن به وجود می‌آیند، می‌توانید از الکل استفاده کنید و آن را با اسفنج روی لکه قرار دهید و پس از گذشت ۵ دقیقه پارچه را مواد شوینده بشویید.

پاک کردن لکه جوهر

از بین بردن لکه جوهر

بهترین راه حل برای پاک کردن لکه جوهر از روی پارچه، قرار دادن پارچه به مدت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه درون آب گرم است ولی در صورتی که بافت پارچه آسیب پذیر بود، بهتر برای از بین بردن این لکه به خشکشویی مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *