معرفی و شناخت انواع پارچه

معرفی و شناخت انواع پارچه

پارچه به عنوان یکی از اختراعات مهم بشر محسوب می شود که از زمان‌های بسیار دور تاکنون از آن بسیار استفاده می‌شود. امروزه پارچه های مختلفی با جنس‌های متفاوت در بازار وجود دارند که با بسیاری از آن‌ها آشنا هستیم. به طور حتم اگر بخواهید لباس، کفش، کیف و غیره خریداری کنید، اول موضوعی که به آن توجه می‌کنید قطعا شناخت انواع پارچه های بکار رفته در این محصولات است زیرا به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصمیم صحیحی بگیرید. در این مقاله سعی شده تا به معرفی و شناخت انواع پارچه پرداخته شود تا با توجه به آن‌ها بتوانید در زمان خرید انتخاب بهتری داشته باشید.

شناخت انواع پارچه های موجود در بازار

همانطور که می‌دانید برای تولید انواع پارچه از الیاف مختلفی استفاده می‌شود و همین امر باعث شده تا تنوع پارچه های موجود در بازار با رشد قابل توجهی همراه باشد. در ادامه تمامی پارچه های موجود در بازار را بررسی خواهیم کرد.

نخی

پارچه های نخی که نام پنبه‌ای نیز شناخته می‌شوند، کاربردهای فراوانی در صنعت لباس دارند. پارچه‌های نخی بسیار خنک هستند و قادراند حرارت بدن را به بیرون منتقل کنند. برای شست و شوی پارچه‌های نخی هیچ مشکلی وجود ندارد و به راحتی می‌توان آن‌ها را شست. در رابطه با مقاومت و عمر این نوع از پارچه‌ها باید گفت که بسیار مقاوم هستند و عمر طولانی دارند.

پلی استر

در شناخت انواع پارچه به پارچه‌های پلی استر می‌رسیم که پارچه‌ای با الیاف مصنوعی است. پلی استر از ترکیب دی متیل ترفتالات و منو اتیلن گلیکول در مجاورت کاتالیست تولید می‌شود. نکته قابل توجه درباره پارچه‌های پلی استر آن است که در صورت چروک شدن به سختی صاف می‌شوند. همچنین نکته دیگر درباره این پارچه آن است که با توجه به درصد پلی استر استفاده شده در آن خاصیت آن متفاوت خواهد بود.

ویسکوز

پارچه‌های ویسکوز از انواع پارچه با الیاف طبیعی است و بسیاری گمان می‌کنند که ویسکوز یا ریون دارای الیاف مصنوعی هستند. الیاف ویسکوز از خمیر کردن سلولوز شکل می‌گیرد. جذب رطوبت در این نوع پارچه بالا است و هوا به راحتی در آن جریان دارد. این پارچه نیز در مقابل گوله شدن مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

لینن

پارچه لینن که نام دیگر آن کنفی است، برای فصل گرما بسیار مناسب بوده و ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی است. باید بدانید حدود ۷۰ درصد از این پارچه را پنبه تشکیل داده و مقدار کمی پلی استر و ویسکوز دارد. اگر پلی استر و ویسکوز ترکیب شده در لینن افزایش پیدا کند، قطعاً مرغوبیت پارچه کم می‌شود. در واقع بدترین نوع آن از ۵۰ درصد پنبه و ۵۰ درصد پلی استر تشکیل شده است. این نوع پارچه به راحتی قابل شست و شو است و دوام بالایی نیز دارد.

لاکرا

الاستین نام دیگر پارچه لاکرا است که دارای خاصیت کشسانی بوده و برای تولید لباس‌های ورزشی کاربرد دارد. در تولید لباس‌های ورزشی وجود خاصیت کشسانی اهمیت بسیاری دارد و به همین علت پارچه لاکرا از بهترین گزینه‌های پیش رو است. استفاده از این پارچه برای تولید لباس‌های ورزشی راحتی را برای ورزشکاران به همراه دارد.

جیر

ددر شناخت انواع پارچه به طور حتم با پارچه جیر نیز رو به رو خواهیم شد. پارچه جیر از پوست حیوانات مختلف مانند گوساله و یا بز تهیه می‌شود. از ویژگی‌های این پارچه می‌توان به دوام و مقاومت بالای آن اشاره کرد. پارچه جیر به دلیل عدم ورود هوا به درون خود دارای خاصیت گرم کنندگی است و به همین دلیل در برخی از موارد به آستر در لباس‌های زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از نکات ضعف این پارچه کثیف شدن بیش از حد آن است.

چرم طبیعی

همان‌طور که مشخص است چرم طبیعی از حیوانات مختلف مانند مار، شترمرغ، گاو، گوسفند و غیره تهیه می‌شود. چرم طبیعی دارای زیبایی بسیار چشم گیر است و خاصیت گرمایی بالایی دارد. همچنین می‌توان گفت که با توجه ویژگی که این پارچه دارد، از آن می‌توان برای بسیاری از فصول بهره‌مند شد.

کتان

یکی از انواع پارچه هایی که از محبوبیت بالایی در بازار برخوردار است، پارچه کتان است. این پارچه از الیاف ساقه کتان که نرم و بلند هستند تشکیل شده است. کتان به عنوان پادشاه پارچه‌ها شناخته می‌شود و برای ساخت لباس و مبلمان کاربرد دارد. شلوار کتان به عنوان یک نمونه عالی در تولید لباس است که تنوع زیادی در لباس‌های مردانه و زنانه به وجود آورده است.

ابریشم

ابریشم یکی از پارچه‌های مستحکم دنیا است که حرارت را انتقال نمی‌دهد و در خود نگه می‌دارد. از پارچه ابریشم برای تولید لباس‌های لاکچری استفاده می‌شود و به عنوان یکی از نرم‌ترین پارچه‌های دنیا محسوب می‌شود.

نایلون

یکی از انواع پارچه موجود در بازار که دارای خاصیت کشش و سایش مناسب است، نایلون بوده که به دلیل خاصیت ذکر شده برای این پارچه بیشتر در تولید جوراب‌های نایلونی کاربرد دارد. از ویژگی‌های این نوع پارچه می‌توان به خشک شدن سریع اشاره کرد. از نایلون برای تولید لباس‌های مختلف مانند سویی شرت و کاپشن نیز استفاده می‌شود.

کرپ

کرپ به عنوان یک پارچه توری شکل شناخته شده که حالت پیچ خورده دارد. کرپ بیشتر در تولید لباس‌های زنانه کاربردی است و برای فصل سرما مناسب است چرا که مانع عبور هوا از خود می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *