دلایل آبرفت انواع پارچه

دلایل آبرفت انواع پارچه چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که لباس جدیدی خریده‌اید و پس اولین شستشو به دلیل آنکه سایز لباس کوچک شده دیگر نتوانسته‌اید از آن استفاده کنید یا پارچه‌ای خرید‌ه‌اید تا لباس مورد علاقه خود را بدوزید ولی با یک آبکشی ساده متوسط شدید که از طول و عرض پارچه کاسته شده است. آیا می‌دانید دلیل اصلی آبرفت انواع پارچه چیست؟ آیا تمام پارچه ها دچار آبرفت می‌شوند؟ ادامه این مقاله را با ما همراه باید تا به صورت کامل دلایل آبرفت انواع پارچه را توضیح دهیم تا با آگاهی بیشتری بتوانید نسبت به خرید پارچه اقدام کنید.

آبرفت پارچه چیست؟

آبرفت پارچه مشکلی است که هم در پارچه‌های دوخته شده و هم در پارچه‌هایی که برش نخورده‌اند، رخ می‌دهد. آبرفت موضوعی است که در صنعت نساجی اهمیت بسیاری دارد به همین دلیل تولیدی‌ها در هنگام خرید پارچه به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند.  به طور کلی به منظور تولید پارچه‌های مختلف به ویژه پارچه های تریکو و کشباف استفاده از نوع نخ و وجود منفذها در پارچه باعث ایجاد یک حالت ارتجاعی می‌شوند که پس از شستشو با دمای مناسب، پارچه تغییر سایز می‌دهد و کوچک‌تر می‌شود که در نتیجه آبرفت پارچه را به همراه دارد.

دلایل آبرفت پارچه

برای آبرفت پارچه‌های مختلف دلایل متفاوتی وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند ازت:

  • آبرفت پارچه به دلیل استراحت پارچه
  • آبرفت  پارچه به دلیل تورم
  • جمع شدگی ناشی از نمدی شدن پارچه
  • آبرفت و جمع شدگی ناشی از حرارت

چه رابطه‌ای بین آبرفت پارچه و جنس آن است؟

به طور کلی آبرفت پارچه در میان پارچه‌های پنبه‌ای نسبت به پارچه‌هایی با با الیاف مصنوعی و پلی استر بیشتر است و زمانی پارچه پنبه‌ای شسته می‌شود، در آن می‌توان شاهد تغییر انداره و سایز باشیم. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد در هنگام خرید پارچه یا لباس پنبه‌ای قبل از استفاده حتما آن را درون آب قرار دهند و پس از خشک شدن اندازه آن را به طور دقیق اندازه‌گیری کنند. این موضوع یکی از مهم‌ترین معایب پارچه پنبه‌ایی است که با استفاده از نخ‌های کامپکت و مرسریزه می‌توان از به وجود آمدن چنین مشکلی جلوگیری کرد.

از چه روش‌هایی می‌توان از آبرفت پارچه جلوگیری کرد؟

تولیدکنندگان پارچه معمولا به منظور افزایش کیفیت پارچه و رضایتمندی بیشتر مصرف کنندگان از روش‌های مختلف و همچنین کارآمدی استفاده می‌کنند تا با بهره‌گیری از آن‌ها بتوانند از آبرفت انواع پارچه‌های تولید شده، جلوگیری کنند. از جمله این روش‌ها عبارتند از:

  • کامپکت پارچه:

عملیاتی است که همراه با بخار، دمای بالا و پرس طاغه پارچه است.

  • شستشوی:

بسیاری از تولیدی‌ها پس از دوخت لباس‌ها در سلسله مراحل ساده‌ای اقدام به شستشوی لباس‌ها در ماشین‌های لباسشویی صنعتی می‌کنند.

  • مرسریزه کردن نخ:

کشیده شدن نخ و افزودن سود کاستیک از آبرفت آن جلوگیری می‌کنند.

  • آنزیم شور:

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از آبرفت افزودن آنزیم‌های مختلف به خصوص تثبیت کننده‌ها به پارچه و لباس است.

  • پرس:

عملیاتی است که معمولا برای تکه‌های بافت زمستانی از آن استفاده می‌شود.

  • ترکیب مواد مصنوعی:

معمولا با اضافه کردن یک نخ فیلامنت یا لاکرا می‌توان پارچه را تبیت کرد.

سخن آخر
در این مقاله به صورت کامل با آبرفت پارچه و اینکه این مشکل در صنایع نساجی به چه میزان اهمیت دارد را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین با روش‌هایی آشنا شدیم که با استفاده از آن‌ها می‌توان از آبرفت پارچه جلوگیری کرد. به طور کلی آبرفت پارچه مشکلی است که هنوز بسیاری از تولید کنندگان با آن روبرو هستند و به همین علت قبل از استفاده از پارچه و به خصوص پارچه‌های نخی توصیه می‌شود که برای مدتی در آب قرار گیرند و سپس آبکشی و خشک شوند تا از میزان آبرفت آن اطلاعات کاملی به دست آید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *