خصوصیات پارچه

چه عواملی بر خصوصیات پارچه تاثیرگذار است؟

زمانی که قصد خرید پارچه را داریم، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم خصوصیات پارچه است. پارچه باید علاوه بر کیفیت مناسب از تن خور و استایل خوبی برخوردار باشد تا در زمان دوخت و پوشیدن لیاس از فرم زیبایی برخوردار باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت کلی خصوصیان پارچه را بررسی کنیم تا بتوانیم پارچه‌ای با کیفیت بالا و خصوصیات خوب تهیه کنیم.

۱. تراکم پارچه

یکی از مهم‌ترین خصوصیات پارچه که در زمان خرید مورد بررسی قرار می‌گیرد، تراکم آن است. تراکم به معنای نزدیکی نخ‌ها به یکدیگر در پارچه است و به تعداد نخ‌هایی گفته می‌شود که در یک سانتی‌متر از طول یا عرض پارچه قرار گرفته‌اند. اهمیت بررسی تراکم پارچه از ان جهت است که بر خصوصیات فیزیکی پارچه مانند میزان عبور هوا، پوشانندگی پارچه، وزن، چروک پذیری، استحکام و وزن تاثیرگذار است. به طور کلی پارچه‌ای که از تراکم بیشتری برخوردار باشد، کیفیت بالاتری دارد و در زمان طولانی‌تری می‌توان از آن استفاده کرد.

۲. ضخامت پارچه

ضخامت پارچه به فاصله بین سطح رویی و زیری پارچه گفته می‌شود که هرچه این هرچه این ضخامت بیشتر باشد، در نتیجه پارچه از کیفیت بیشتری برای محافظت از بدن در برابر سرما برخوردار است. هرچه ضخامت پارچه بیشتر باشد، در نتیچه هوای بیشتری در آن محبوس می‌شود و به همین دلیل برای فصول سرد سال مناسب‌تر خواهد بود.

۳. تاپ نخ

نخ از مهم‌ترین مواد اولیه‌ای است که به منظور تولید پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاپ آن یکی از عواملی است که بر کیفیت و خصوصیات پارچه تاثیرگذار است. به طور کلی پارچه‌هایی که با تاب نخ کم تهیه می‌شوند، بافتی صاف، حجیم و نرم دارند و در صورتی که تاب نخ استفاده شده،‌ زیاد باشد بافتی توپر، زبر و سفت برخوردار است.

۴. چروک پذیری

تمامی پارچه‌ها پس از آنکه مدتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، چروک می‌شوند و ظاهرشان ناخوشایند می‌شود. برخی از پارچه به دلیل استفاده مداوم قابلیت بازگشت پذیری از چروک را ندارند و حتی با اتوکشی نیز ظاهر آن‌ها تغییری نمی‌کند ولی پارچه‌های هستند که روی آن‌ها عملیات تکمیلی ضد چروک انجام می‌شود، در نتیجه یا چروک نمی‌شوند یا در صورت ایجاد چروک به راحتی قابل حل است.

۵. راحتی پارچه

راحتی پارچه به معنای حس خوب و هماهنگی روانی است که بین انسان و پارچه مورد بررسی قرار می‌گیرد و دارای سه جنبه مختلف بعنی راختی لمسی، راحتی حرارتی و راحتی رطوبتی است. راحتی لمسی به معنای احساسی است که فرد در زمان لمس پارچه به دست می‌آورد که می‌توند احساس نرمی، خارش، سوزش، خارش یا سفتی باشد. راحتی حرارتی نیز به معنای مناسب بودن پارچه برای فصول مختلف است و در آخر راحتی رطوبتی به معنای قدرت و کیفیت پارچه در زمان تغریق است.

۶. پرز دادن

یکی از مشکلات شایعی که برای بسیاری از پارچه در زمان شستشو یا سایش اتفاق می‌افتد، پرزدهی آن‌ها است. پارچه‌هایی که پرز می‌دهند ظاهر ناخوشایندی دارند و نمی‌توان از آن‌ها در مدت زمان طولانی استفاده کرد. در میان انواع پارچه‌ها، پارچه‌های پلی استر، الیاف پشم، اکریلیک و نایلون نسبت به سایر پارچه بیشتر پرز می‌دهند.

به طور کلی در هنگام خرید پارچه باید تمامی خصوصیات آن را مورد توجه قرار داد تا بتوان در مدت زمان طولانی‌تر از آن استفاده کرد و نیازی به خرید مجدد نداشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *